Myszki do norki
To gra w której rzucamy kostkami i sumujemy wyniki. Nikt nie musi wiedzieć ze w ten sposób ćwiczy dodawanie. Gra jest przyjemna, a swoją mechaniką trochę przypomina chińczyka, więc jeśli jesteście jego wielbicielami, ale rozgrywka wam się trochę dłuży to ta gra jest właśnie dla was.
Potrzebne materiały:
- 4 klasyczne kostki do gry
- wydrukowana plansza
- dowolne pionki po 4 sztuki w jednym kolorze dla każdego gracza
Zasady gry:
Ruch rozpoczyna najmłodszy gracz. Rzuca on 4 kostkami i wybiera sumy.
Sumę zawsze tworzymy tylko z dwóch kostek.
Tzn. Jeśli wyrzuci 2,3, 3 i 4 może połączyć kostki w sumy ( 2+3 i 3+4 lub 3+3 i 2+4).
Dostaje w ten sposób sumy 5 i 7 oraz 6 i 6. Może teraz zdecydować czy chce na tych polach stanąć. Jeśli wybierze pierwszą parę może stanąć pionkami na początku drogi do 5 i do 7 norki.
Może również zdecydować się tylko na jedną liczbę i np. położyć pionek tylko na cyfrze 5.
Jeśli zdecyduje się na drugą parę może odrazu położyć pionek na drodze nr 6 i przesunąć się jeszcze o jedno miejsce do przodu, ponieważ ta suma wystąpiła dwa razy. Następnie swój ruch w analogiczny sposób wykonuje kolejna osoba. Kiedy na planszy posiadamy już jakieś pionki a wyrzucone oczka na kostkach dają nam takie sumy jak miejsce do którego dążymy możemy przesunąć się do przodu.
Uwaga! Na jednym polu nie może stać więcej niż jeden pionek.
Wygrywa gracz który jako pierwszy doprowadzi swoje cztery myszki do dowolnych norek.
- rzut czterema kostkami
- połączenie w dowolny sposób kostek w pary
- zsumowanie oczek z par kostek
- ustawienie pionka na polu lub przesunięcie pionka do przodu o jedno pole
- podanie kostek następnemu graczowi
Sumę zawsze tworzymy tylko z dwóch kostek.
Tzn. Jeśli wyrzuci 2,3, 3 i 4 może połączyć kostki w sumy ( 2+3 i 3+4 lub 3+3 i 2+4).
Dostaje w ten sposób sumy 5 i 7 oraz 6 i 6. Może teraz zdecydować czy chce na tych polach stanąć. Jeśli wybierze pierwszą parę może stanąć pionkami na początku drogi do 5 i do 7 norki.
Może również zdecydować się tylko na jedną liczbę i np. położyć pionek tylko na cyfrze 5.
Jeśli zdecyduje się na drugą parę może odrazu położyć pionek na drodze nr 6 i przesunąć się jeszcze o jedno miejsce do przodu, ponieważ ta suma wystąpiła dwa razy. Następnie swój ruch w analogiczny sposób wykonuje kolejna osoba. Kiedy na planszy posiadamy już jakieś pionki a wyrzucone oczka na kostkach dają nam takie sumy jak miejsce do którego dążymy możemy przesunąć się do przodu.
Uwaga! Na jednym polu nie może stać więcej niż jeden pionek.
Wygrywa gracz który jako pierwszy doprowadzi swoje cztery myszki do dowolnych norek.
Skrócone zasady:
Ruch gracza- rzut czterema kostkami
- połączenie w dowolny sposób kostek w pary
- zsumowanie oczek z par kostek
- ustawienie pionka na polu lub przesunięcie pionka do przodu o jedno pole
- podanie kostek następnemu graczowi
Przed rozgrywką:
Jeśli zaczynacie zabawę w dodawanie i nie chcecie wprowadzać zbyt dużego chaosu na początku zacznijcie od rzucania dwoma kostkami zamiast czterema.
W ten sposób zawsze powstanie nam tylko jedna możliwość ruchu.
Jednak zdecydowanie ciekawiej również dla was będzie rzucanie czterema kostkami. Możecie wziąć jeszcze więcej kostek to urozmaici trochę grę.
Dodatkowo:
Podczas gry można zauważyć że niektóre sumy padają cześciej niż inne.
Zainteresujcie tym tematem dziecko.
Może on/ona sprawdzić jakie sumy liczb statystycznie będą wypadać najcześciej,
czyli na które pola najbardziej opłaca się iść.
Poniżej przygotowałam kartę pracy które można do tego wykorzystać.
Poproście dziecko aby przeanalizowało odpowiedzi i spytajcie do jakich wniosków doszło.
Zainteresujcie tym tematem dziecko.
Może on/ona sprawdzić jakie sumy liczb statystycznie będą wypadać najcześciej,
czyli na które pola najbardziej opłaca się iść.
Poniżej przygotowałam kartę pracy które można do tego wykorzystać.
Poproście dziecko aby przeanalizowało odpowiedzi i spytajcie do jakich wniosków doszło.
Materiały do pobrania:
Komentarze
Prześlij komentarz